چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

آرشیو اردیبهشت ماه 1403

نکات نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع

عوامل موثر بر قیمت فن کویل

۲ بازديد
فن کویل از جمله تجهیزات پرکاربرد در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان است که به منظور تأمین سرمایش و گرمایش واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستان ها، هتل ها، سالن های ورزشی و... استفاده میشود. فن کویل ها بر اساس نوع کاربری و نیاز پروژه در انواع و ظرفیت های مختلفی تولید و عرضه می شوند و قیمت های متفاوتی نیز دارند. در این مقاله قصد داریم فاکتورهایی که تعیین کننده قیمت انواع فن کویل هستند را بررسی کنیم تا خرید راحت و به صرفه ای داشته باشید. با ما همراه باشید.

فاکتورهای تعیین کننده قیمت فن کویل

عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت فن کویل ها تاثیر می گذارند، اما مهم ترین آن ها مواردی هستند که در ادامه مطلب شرح می دهیم:

نوع فن کویل

فن کویل ها انواع و مدل های گوناکونی دارند که از نظر محل قرارگیری، نحوه نصب و طراحی با هم متفاوتند و به همین دلیل در قیمتشان با هم اختلاف دارند. انواع فن کویل عبارتند از:
  • فن کویل دیواری: این نوع فن کویل روی دیوار نصب می شود.
  • فن کویل زمینی: این نوع فن کویل بر روی زمین قرار می گیرد.
  • فن کویل سقفی (توکار و روکار): فن کویل سقفی توکار داخل سقف کاذب نصب می شود و به همین علت نمای زیبایی به دکوراسیون فضای داخلی می دهد؛ اما فن کویل سقفی روکار با توجه به سلیقه مشتری یا موقعیت موجود زیر سقف و به شکل نمایان نصب می شود. قیمت فن کویل سقفی توکار و روکار تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
  • فن کویل کاستی: فن کویل کاستی از دو بخش داخلی و قابل رویت تشکیل شده است که بخش داخلی آن درون سقف کاذب قرار می گیرد. این فن کویل ها از نظر تعداد خروجی هوا به انواع یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه تقسیم می شوند که بر اساس نیاز پروژه انتخاب می گردد.
  • فن کویل کانالی: نوعی فن کویل سقفی توکار محسوب می شود که به کانال کشی و لوله کشی نیاز دارد. این فن کویل ها به علت میزان صدای زیادی که دارند بیشتر در اماکن بزرگتر و راهروها مورد استفاده قرار می گیرند.
انواع فن کویل

دو لوله ای یا چهار لوله ای بودن کویل در فن کویل

یکی از عوامل مؤثر بر قیمت نهایی فن کویل، دو لوله یا چهار لوله بودن فن کویل ها می باشد؛ فن کویل های دو لوله یک لوله رفت و یک لوله برگشت برای جریان آب سرد یا گرم دارند که به لوله کشی سیستم سرمایش و گرمایش موتورخانه مرکزی (یا پکیج دیواری گازسوز) متصل می شوند تا برای سرمایش و یا گرمایش محیط مورد استفاده قرار گیرند.

فن کویل های چهار لوله ای شامل دو لوله رفت و دو لوله برگشت هستند؛ از این رو در فصولی از سال که ممکن است بخشی از ساختمان به سرمایش و بخشی دیگر به گرمایش نیاز داشته باشد، می توان از قابلیت سرمایش و گرمایش هم زمان فن کویل در فضاهای مختلف ساختمان مثل اتاق های رو به آفتاب یا پشت به آفتاب استفاده کرد. در نتیجه این مزیت باعث افزایش قیمت فن کویل های چهار لوله ای نسبت به فن کویل های دو لوله ای می شود.
 

کولر گازی بهتر است یا چیلر آبی؟

۳ بازديد
در زمان انتخاب سیستم سرمایشی ساختمان سوالاتی مانند؛ چیلر آبی بهتر است یا کولر گازی؟ ذهن شما را مشغول می کند. چیلر آبی و کولر گازی دو تکنولوژی هدفمند است، که در سیستم های تهویه مطبوع خانگی به کار برده می شوند.
این دو دستگاه به کیفیت هوای داخلی ساختمان کمک شایانی می کنند. انتخاب بین آن دو به نیاز سرمایشی و بودجه شما بستگی دارد. برای هر یک از ساختمان ها، سیستم خاصی مناسب است.
در ادامه درباره تفاوت های این دو دستگاه صحبت می کنیم، با ما همراه شوید.

مقایسه و تفاوت چیلر و برج خنک کننده

۱ بازديد

 این روزها تمام تجهیزات تولیدی در حوزه تهویه مطبوع، نقش مهمی در ایجاد رفاه و آسایش افراد ساکن در محیط های مسکونی، اداری، تجاری و ... دارد. برج خنک کننده و چیلر، دو مورد از تجهیزات رایجی هستند که برای تامین آب خنک سایر دستگاه های تهویه مطبوع مثل هواساز و فن کویل استفاده می شوند. در این مقاله تفاوت چیلر را با برج خنک کننده بررسی می کنیم.

مقایسه چیلر و برج خنک کننده

پیش از شناخت ساختار، اجزاء، نحوه عملکرد و.... این دو تجهیز لازم است تا ابتدا تعریف مختصری از چیلر و برج خنک کننده و کاربرد آنها داشته باشید تا با اطلاعات بیشتری اقدام به خرید چیلر یا برج کنید.

چیلر و کاربرد آن

چیلر در واقع هسته مرکزی یک سیستم تهویه محسوب می شود که با کاهش دمای آب و به جریان درآوردن آب خنک شده در کویل فن کویل یا هواساز، فرآیند سرمایش هوا را انجام می دهد. چیلر با در گردش داشتن گاز فریون موجود در مدار سیستم آن، در طول یک سیکل تبرید مداوم، دمای آب برگشتی از کویل هواساز را سرد کرده و دوباره آب سرد را به وسیله پمپ به کویل هواساز می فرستد. چیلرها از نظر نوع عملکرد به سه گروه تراکمی، جذبی و سانتریفیوژ تقسیم می گردند.

چیلر آپارتمانی یا خانگی چیست؟

چیلرها به دلیل کیفیت و قدرت زیاد در فرآیند تهویه مطبوع، قیمت بالایی داشته و جزو کالاهای سرمایه ای هر ساختمان محسوب می شوند. از چیلرهایی که ظرفیت یا تن تبرید پایین تری دارند، عموما با نام چیلر خانگی یا آپارتمانی یا مینی چیلر نام برده می شود که چیلرهایی از نوع هواخنک هستند.
توجه کنید که پیش از سفارش و خرید چیلر مورد نیاز باید به ظرفیت واقعی، ابعاد، چگونگی حمل و امکان نصب چیلر در موتورخانه یا پشت بام، توجه کافی داشته باشید. چراکه در نظر گرفتن فاصله های جانبی و طولی کافی به منظور سرویس های سالیانه کندانسور، اواپراتور و کمپرسور دستگاه چیلر و تعمیرات احتمالی دستگاه امری کاملاً ضروری می باشد.

برج خنک کننده و کاربرد آن

برج خنک‌ کننده دستگاهی است که حرارت آب خنک کننده موجود در تجهیزات صنعتی یا دستگاه های تهویه مطبوع را به روش انتقال حرارت همراه با منتقل کردن جرم (روش تبخیری) جذب و آن را به اتمسفر منتقل می نماید. برج های خنک کننده از نظر نوع عملکرد، به دو دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم می گردند.

نحوه عملکرد برج خنک کننده

همانطور که گفتیم، انواع برج خنک کننده از نظر نحوه عملکرد به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

عملکرد برج خنک کننده مدار بسته

برج خنک کننده مدار بسته از نظر جنس بدنه به دو نوع فایبرگلاس و گالوانیزه و از نظر فرم بدنه به دو نوع مکعبی و مدور(گرد) تقسیم بندی می‌شوند. 

عملکرد برج خنک کننده مدار باز

دلیل اینکه به این کولینگ تاورها مدار باز گفته می شود این است که آب گرم که برای سرد شدن به برج پمپاژ می شود، در یک فضای باز داخل برج جریان می یابد و با هوای اتمسفر تماس مستقیم دارد. از این رو چون در اثر برخورد آب با هوا، بخشی از آب تبخیر می شود، به آن برج خنک کننده تبخیری، مرطوب، یا تر می گویند. 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی به شما درباره عملکرد چیلر و برج خنک کننده بدهیم. چیلرها به عنوان قلب تپنده یک سیستم تهویه شناخته می شوند و برج های خنک کننده تجهیزاتی هستند که گرمای آب خنک کننده در دستگاه های صنعتی یا سیستم های تهویه مطبوع را به روش انتقال جرم جذب و آن را به اتمسفر منتقل می کنند. 
 

انواع سیستم های تهویه مطبوع کدامند؟

۲ بازديد
با توجه به اینکه تنوع بالایی در سیستم ها و تجهیزات تهویه مطبوع وجود دارد، همواره انتخاب مناسب ترین سیستم یکی از دغدغه های کارفرمایان و کارشناسان این عرصه بوده است. از این رو در حین انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب باید عوامل متعددی مثل شرایط آب و هوایی، کاربری محیط مورد نظر، مصرف برق، شرایط و امکانات مورد نیاز برای اجرای سیستم (مثل وجود موتورخانه، پاسیو و تراس) و هزینه اولیه خرید تجهیزات در نظر گرفته شوند. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با نحوه انتخاب تجهیزات تهویه مطبوع مناسب خود آشنا شوید.

انواع تجهیزات تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع متنوعی در ایران تولید و عرضه می شوند که بعضی از آنها پر کاربردتر از سایرین هستند. این تجهیزات به طور کلی شمال موارد زیر می شوند:
  • کولر گازی و اسپلیت
  • داکت اسپلیت
  • فن کویل
  • کولر آبی
  • هواساز
  • ایرواشر
  • چیلر تراکمی (هوایی، آبی)
  • مینی چیلر (هوایی)

هر یک از این دستگاه ها ویژگی های مختص به به خود را دارند که در ادامه به شرح ویژگی های فن کویل و کولر آبی می پردازیم.

کولر آبی

یکی از تجهیزات قدیمی و شناخته شده برای خنک سازی محیط، انواع کولرهای آبی هستند که به روش سرمایش تبخیری به خنک سازی، تهویه هوا و افزایش رطوبت محیط مورد نظر می پردازند. کولرهای آبی به علت افزایش رطوبت نسبی محیط فقط مناسب استفاده در مناطق گرم و خشک هستند اما در مناطق شرجی با رطوبت نسبی بالای 40 درصد در تابستان (مانند مناطق شمالی یا جنوبی ایران) اصلا توصیه نمی شوند. از نقاط قوت و مزایای کولر آبی می توان به مصرف برق پایین، قیمت مناسب و نصب و سرویس آسان آن ها اشاره کرد.
کولرهای آبی از نظر جهت هوادهی دارای انواع مختلف روبرو زن، پرتابل، بالازن و حتی کولرهای آبی صنعتی (ظرفیت بالا برای سالن ها) هستند و در برندهای متنوع داخلی مثل کولر آبی انرژی، آبسال و... تولید و عرضه می گردند. امروزه در کولرهای آبی از انواع پدهای سلولزی یا پوشالی استفاده می شود که البته پدهای سلولزی به علل مختلف نسبت به پوشال های سنتی کارآمدتر و بهتر هستند.

دستگاه فن کویل

فن کویل از یک فن دمنده و یک مبدل حرارتی (کویل) تشکیل شده است. فن کویل ها با توجه به نیاز پروژه و محل نصب در انواع و اشکال مختلفی تولید می شوند که عبارتند از فن کویل سقفی توکار و روکار، دیواری، زمینی و کاستی. فن کویل ها همچنین از نظر اجرای لوله کشی به دو نوع دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم می گردند. قیمت فن کویل به نوع و ظرفیت آن بستگی دارد.
این دستگاه ها با اجزا و تجهیزات دیگری مانند فیلتر هوا، بلورفن، الکتروموتور و سینی تقطیر کامل می شوند. در واقع فن کویل نوعی مبدل حرارتی است که در فصل گرما، آب سرد تولیدشده توسط چیلر و در فصل سرما آب گرم تامین شده توسط دیگ موتورخانه یا پکیج گازسوز در داخل کویل مسی آن به گردش در می آید. با مکش هوا به داخل فن کویل و پس از فیلتر شدن از سطح کویل گرم یا سرد عبور کرده و هوای محیط مورد نظر خنک یا گرم می گردد.

کولر گازی و اسپلیت

کولرهای گازی از محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع هستند که از دو بخش شامل یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده اند و به همین دلیل به آنها کولر اسپلیت (Split به معنی دو تکه یا جدا از هم) گفته می شود. کولرهای گازی در انواع کولر گازی ایستاده، دیواری و پرتابل با ظرفیت های متنوع، تحت برندهای مختلف ایرانی و خارجی عرضه می شوند. انتخاب نوع و ظرفیت مناسب کولرگازی بستگی به کاربری و متراژ محیط مورد نظر شما دارد. از این رو بهتر است با کارشناسان و متخصصان این سیستم های سرمایش و گرمایش مشاوره بگیرید.