پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

آرشیو شهریور ماه 1401

نکات نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع

فن کویل چیست و انواع آن کدامند؟

۱۶ بازديد

همانطور که میدانید، در چند دهه اخیر آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین به عنوان یک مشکل جهانی شناخته شده و مردم زیادی در جهان با این مشکل مواجه هستند. ایران عزیز ما نیز از این قضیه مستثنا نبوده و همواره شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه بوده ایم.
 دستگاه های تهویه مطبوع میتوانند راهکار مناسبی برای حل این گونه مشکلات، حداقل در فضاهای بسته ای که شبانه روز در آنجا درحال نفس کشیدن هستیم باشند. در این مقاله به معرفی یکی از این تجهیزات یعنی فن کویل و انواع ان می پردازیم.

انواع فن کویل

فن کویل ها مانند داکت اسپلیت یک سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند، اما تفاوت عمده این دو این است که داکت اسپلیت، از گاز مبرّد فریونی برای سرمایش استفاده می کند. ولی فن کویل، از آبی که از چیلر یا پکیج به کویل آن وارد میشود بهره می برد و به وسیله دمای آب هوا را خنک یا گرم می کند. فن و کویل همان طور که از نامشان پیداست، دو جزء اصلی این محصول به شمار  می روند. فروش فن کویل در انواع، ایستاده، دیواری، زمینی، کاستی، کانالی و سقفی که پرکاربرد ترین آن ها می باشد، تولید وعرضه می گردد. با ما همراه باشید تا با ویژگی های منحصر به فرد مدل های فن کویل، طرزکار و شمایل هرکدام از آن ها بیشتر آشنا بشویم.

فن کویل سقفی (CEILING)

فن کویل سقفی از پرکاربرد ترین مدل های این محصول می باشد که، در دو نوع توکار و روکار به کار گرفته می شود.
غالبا و در مدل های توکار، فن کویل سقفی پشت سقف کاذب قرار می گیرد و تنها دریچه ای از آن قابل رویت است که از آن هوای تازه سرد یا گرم وارد محیط می شود. این ویژگی مخفی بودن دستگاه و عدم اشغال فضای محیط ، باعث شده تا نوع سقفی این تجهیز، طرفداران زیادی پیدا کند. فن کویل سقفی هوای محیط را از قسمت زیر مکش کرده و پس از عبور هوا از روی کویل دوباره به محیط پرتاب می کند و به واسطه ترموستات محیطی دور موتور قابل تنظیم است و اینگونه می توان دمای محیط را به خوبی کنترل کرد.
نکته مهم در مورد فن کویل های سقفی، ابعاد و خصوصا ارتفاع آن از نظر امکان قرار گرفتن و نصب لوله های مربوطه در بالای سقف کاذب است.

فن کویل دیواری (WALL MOUNTED)

فن کویل های دیواری ظاهری مشابه یونیت های اسپلیت دارند، روی دیوار نصب میشوند و نیازی به تخصیص فضا بر روی کف محیط ندارند. مصرف کنندگان خانگی و سازندگان پروژه های ساختمانی، توجه زیادی به این مدل فن کویل نشان می دهند زیرا نسبت به مدل های دیگر جدید تر بوده، میزان سر و صدای کمتری دارد و معمولا به ترموستات دیواری نیاز ندارند، بلکه عملکرد و سرعت فن آنها به وسیله ریموت کنترل به آسانی قابل تنظیم است.

فن کویل زمینی (FLOOR STANDING)

فن کویل های زمینی هم برای گرمایش و هم برای سرمایش محیط به کار گرفته می شوند. نصب آسان و قیمت مناسب نسبت به دیگر انواع  فن کویل، از مزیت های این نوع فن کویل به شمار می آیند. فن کویل زمینی در مدل های بالا زن، روبرو زن و شیبدار، تولید می شود و توان هوادهی تا 1200 فوت مکعب را دارد. روی کف محیط قرار می گیرد و به وسیله ترموستات قابل تنظیم است. لوله کشی فن کویل های زمینی به دو صورت روکار یا توکار انجام پذیراست، در لوله کشی رو کار لوله ها روی دیوار نصب می شوند و قابل مشاهده هستند، اما وقتی لوله کشی به صورت توکار انجام شود لوله ها درون دیوار یا کف قرار میگیرند که زیبایی بیشتری دارد و فقط دستگاه فن کویل در محیط دیده می شود. قیمت مقرون به صرفه ، نصب و نگهداری آسان این دستگاه، باعث شده تا این مدل قدیمی از فن کویل هنوز هم در اولویت برای استفاده های اداری یا مسکونی باشد.

فن کویل کاستی (CASSETTE)

از مدرن ترین مدل های فن کویل میتوان به فن کویل کاستی اشاره کرد، فن کویل های کاستی روی سقف اجرا و نصب می شوند.
بر اساس نحوه هوادهی دو دسته فن کویل کاستی وجود دارد، یک طرفه و چهارطرفه. فن کویل های یک طرفه، برای استفاده در کناره های سقف و فن کویل های چهار طرفه، برای وسط سقف محیط مناسب می باشند. فن کویل های کاستی از لحاظ لوله های متصل به دستگاه هم به دو دسته دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم می شوند، به این صورت  که فن کویل های دو لوله ای، فقط دارای لوله های رفت و برگشت به یک کویل، و چهارلوله ای ها، دارای دو لوله رفت و دو لوله برگشت برای دو کویل سرد و گرم می باشند. این نوع فن کویل، حتما باید مجهز به شیر برقی روی لوله آب ورودی به فن کویل باشد و همچنین، تحت فرمان ترموستات، آب سرد یا گرم در یکی از دو کویل جریان یابد. مکش هوا از شبکه داخلی و دهش هوا از دریچه های کناری فن کویل صورت می گیرد. فن کویل کاستی بالای سقف کاذب نصب می شود و مانند فن کویل های سقفی فقط دریچه آن قابل رویت است و نیاز به اشغال فضای محیطی ندارد، همچنین ظاهر زیبا و مدرنی را ارائه می دهند.

فن کویل کانالی (DUCTED)

این نوع از فن کویل ها معمولا قدرت و پرتاب باد بیشتری دارند و برای محیط های بزرگترمانند، بیمارستان ها، مدارس، ادارات، کارخانجات مختلف و ... استفاده می شوند. ظرفیت هوادهی فن کویل های کانالی از 600 تا 2000 فوت مکعب می باشد، و در محیط هایی که میخواهیم از طریق کانال کشی به اتاق های همجوار هوای سرد یا گرم و بدون آلودگی  بفرستیم، فن کویل کانالی، گزینه مناسبی می باشند.

محاسبه تقریبی ظرفیت فن کویل

برآورد ظرفیت فن کویل مورد نیاز برای هر یک از متراژهای ارائه شده جدول ذیل به صورت تقریبی بر اساس شرایط دمای طرح داخل و در دور حد اکثر فن در نظر گرفته شده است و در دور متوسط ضریب تصحیح حجم هوادهی فن کویل ها نسبت به دور تند حدود 0.8 و در مورد قدرت سرمایش و گرمایش تقریباً حدود 0.85 است. توجه داشته باشید که به جز فن کویل، تجهیزات دیگری مثل کولر گازی نیز برای تهویه محیط مورد استفاده قرار می گیرند.