پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

آرشیو بهمن ماه 1401

نکات نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع

مقایسه کندانسور هوایی و آبی در چیلر و سایر تجهیزات تهویه مطبوع

۱۱ بازديد
کندانسور یا چگالنده وظیفه خنک سازی سیال در سیکل تبرید را به عهده دارد. بخار مبرد (گاز فریون) در کندانسور با درجه حرارت و فشار زیاد وارد لوله های آن شده و بخار داغ، خنک و کندانس می شود. فرآیند خنک سازی مبرد می‌ تواند توسط فن و از طریق هوا انجام شود که در این صورت به آن کندانسور هوایی یا هواخنک گفته می‌شود (مثل اسپلیت ها یا چیلرهای هوایی). اما اگر فرآیند خنک سازی بخار از طریق آب انجام شود به آن کندانسور آبی یا آب خنک می گویند (مانند برج خنک کننده در چیلرهای آبی). در این مقاله به شرح و مقایسه کندانسور هوایی و آبی می پردازیم.

تفاوت کنداسور هواخنک و آب خنک

همانطور که گفتیم، کندانسورها بر اساس نحوه خنک سازی ماده مبرد به دو دسته هوایی و آبی تقسیم می شوند که به شرح زیر هستند.

کندانسور آب خنک

همان طور که گفتیم، کندانسوری که مبرد داغ را با استفاده از آب خنک و آن را از حالت گاز به مایع تبدیل کند، کندانسور آبی نامیده می شود. از این رو لازم است بدانید که هنگام خرید چیلر آبی، کندانسورهای آبی در ظرفیت های بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند. کندانسورهای آبی به سه نوع اصلی زیر تقسیم می شوند که در ادامه شرح می دهیم:
  • صفحه ای
  • پوسته لوله
  • دو لوله ای

کندانسورهای آبی معمولا به صورت مبدل های پوسته لوله یا شل اند تیوب (Shell and Tube) هستند. به این ترتیب که مبرد داغ از فضای پوسته و آب خنک از داخل دسته لوله ها عبور می کند.
نوع دیگر از کندانسورهای آبی که کمتر هم مورد استفاده قرار می گیرند و ساختار ساده ای دارند، کندانسورهای دو لوله ای هستند. این کندانسور از دو لوله هم مرکز تشکیل شده است که مبرد داغ در لوله مرکزی و آب در لوله خارجی در جریان هستند (البته بر عکس این حالت نیز ممکن است).

کندانسور هوا خنک

کندانسورهای هوایی در ظرفیت های بزرگ و کوچک و در مناطق کم آب و خشک استفاده می شوند. علت دیگر استفاده از کندانسور هواخنک، نبود امکان استفاده از کندانسور آبی در مناطق مرطوب است. در این حالت صرف نظر از اینکه ظرفیت واحد خنک کننده و قیمت چیلر هوایی چقدر باشد، باید از کندانسور هوایی استفاده کرد.
لازم به ذکر است که ظرفیت کندانسور هواخنک، تابعی از سطح کندانسور و مقدار هوادهی فن یا فن ها می باشد. از این رو هرچه سطح بیشتری داشته باشیم، تبادل گرمایی بیشتری نیز خواهیم داشت. به همین علت واحدهای خنک کننده ای که ظرفیت بالاتری دارند معمولا به کندانسورهای بزرگ با فن های بیشتری نیاز دارند و این رویکرد باعث می شود تا چند کندانسور را به طور متصل با هم استفاده نمایند.