چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

آرشیو آبان ماه 1401

نکات نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع

تعیین ظرفیت مینی چیلر

۱۴ بازديد

مینی چیلر یکی از انواع چیلر و دستگاه های تهویه مطبوع هستند که به علت ابعاد نسبتا کوچک خود معروف به چیلر های خانگی هستند و از جمله سیستم های تهویه مطبوع لوکس برای مصارف مسکونی محسوب می شوند. در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه ظرفیت مینی چیلر و موارد موثر بر تعیین ظرفیت تبریدی آن می پردازیم.

نحوه عملکرد مینی چیلر

عملکرد این دستگاه کاملا مشابه چیلر هوایی است؛ به این صورت که پس از عمل خنک سازی آب، آن را با استفاده از پمپ های خود به دستگاه های هوارسان ( فن کویل) می فرستد. فن کویل هم توسط فن دمنده، هوا را از روی کویل حاوی آب سرد عبور داده و به این طریق عمل سرمایش محیط با استفاده از مینی چیلر و فن کویل انجام می‌شود.

فرمول محاسبه ظرفیت مینی چیلر

حداکثر میزان ظرفیت مینی چیلر برای پروژه‌هایی که از ظرفیت‌های پایین تبریدی استفاده می‌کنند (مثل واحد‌های مسکونی، صنایع خاص، ویلاها و...) معمولا تا 10 تن تبرید است. در ادامه‌ علاوه بر بررسی روش های تعیین ظرفیت تبریدی، عوامل موثر بر انتخاب این تجهیزات را نیز شرح می دهیم. 

ظرفیت مینی چیلر با استفاده از فرمول معروف Q=m×ρ×Cp×ΔT محاسبه می‌شود.

  • Q = ظرفیت مینی چیلر
  • M = مقدار آب دبی شده مینی چیلر که با واحد گالن بر دقیقه مشخص می‌شود
  • Ρ = چگالی آب
  • Cp = مقدار ظرفیت گرمایی آب که در واحد Btu/lb.F اندازه گیری می‌شود
  • ΔT = مقدار اختلاف به دست آمده از آب ورودی و خروجی سیستم

در این فرمول، معمولا اختلاف دمای آب ورودی و خروجی بر حسب فارنهایت و چگالی آب با واحد پوند بر گالن (pound to gallon) تعریف می‌شود. اما در کل برای شرایط آب و هوایی مثل تهران، به ازای هر 100 متر مربع زیر بنا حدود 4 یا 5 تن تبرید ظرفیت چیلر یا مینی چیلر اختصاص می‌یابد.

نکته: توجه کنید که برای محاسبه ظرفیت سرمایشی مینی چیلر، عواملی مثل سختی آب نیز موثر است. در نتیجه استفاده از آب‌های باکیفیت تاثیر بسزایی در راندمان دستگاه خواهد داشت.

عوامل موثر در تعیین ظرفیت مینی چیلر

تعیین ظرفیت یا تن تبرید مینی چیلر به عوامل مختلفی از جمله متراژ، اقلیم، تابش آفتاب بر سقف و زاویه جهت پنجره های ساختمان و تعداد نفرات موجود در پروژه، بستگی دارد.

شرایط آب و هوایی منطقه

آب و هوای منطقه یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب ظرفیت سرمایشی مینی چیلر و سایر تجهیزات تهویه مطبوع مثل کولر گازی پرتابل، دیواری و... است. از این رو هنگام خرید کولر گازی پرتابل، مینی چیلر و هر دستگاه تهویه مطبوع دیگری ابتدا شرایط اقلیمی خود را بررسی کنید. برای نواحی گرم‌ و خشک، به طور معمول از چیلر و مینی چیلر هایی با ظرفیت بالاتر استفاده می‌شود.

متراژ پروژه

 گاهی اوقات تعیین ظرفیت تبریدی مینی چیلر بر اساس متراژ و نیاز پروژه انجام می شود. مثلا برای یک آپارتمان 5 واحدی با زیربنای 200 متر مربع در هر واحد، 50 تن بار تبرید در نظر گرفته می‌شود.

 

 

نحوه کار کولر گازی سرد و گرم

۱۵ بازديد

امروزه با وجود پیشرفتی که در صنایع و تکنولوژی به وجود امده است، تجهیزاتی در زمینه تهویه مطبوع طراحی و ساخته می‌شوند که علاوه بر کاربری ساده، زیبایی منحصر به فرد خود را نیز دارند. از این رو نقش پررنگی در دیزاین و دکوراسیون داخلی ساختمان ها ایفا می کنند. یکی از این تجهیزاتی کولر گازی یا اسپلیت است. اسپلیت های امروزی فقط یک سیستم سرمایشی نیستند و در فصول سرما نیز می‌توانند برای گرمایش محیط مورد استفاده قرار گیرند. در این مطلب به بررسی ویژگی ها و نحوه عملکرد اسپلیت های سرمایشی و گرمایشی می پردازیم.

فرق کولر گازی گرمایشی و سرمایشی با اسپلیت معمولی

اسپلیت های معمولی فقط برای سرمایش محیط استفاده می‌شوند و در ایام سرد کارایی ندارند. اما همانطور که گفتیم، اسپلیت های دارای هر دو قابلیت سرمایشی و گرمایشی علاوه بر خنک سازی محیط، امکان گرمایش هوای محیط در فصل سرما را نیز دارند. به این نوع از کولرهای گازی، اسپلیت سرد و گرم یا دو‌ فصله گفته می شود. اسپلیت های دو فصله در انواع مختلف کولر گازی ایستاده، دیواری و سقفی توکار تولید می شوند.

نحوه عملکرد اسپلیت سرد و گرم

بعد از نصب کولر گازی سرد و گرم، فقط با کمک یک ریموت کنترل می‌توانیم حالت های عملکرد دستگاه را تغییر دهیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد این نوع اسپلیت، هر یک از حالت های عملکرد این دستگاه را شرح می دهیم.

حالت فن

شما می توانید با کمک دکمه MODE روی ریموت کنترل اسپلیت، حالت دستگاه را روی گزینه FAN ثابت کنید. با قرار گرفتن اسپلیت روی این حالت، اسپلیت عملکردی شبیه پنکه دارد و فقط فن هوادهی دستگاه کار می کند و تغییری در دمای هوا ایجاد نمی‌شود.

حالت سرمایش

زمانی که کولر گازی روی حالت سرمایش تنظیم شده باشد، در حقیقت عملیات برودتی و خنک سازی را با پرتاب باد سرد به فضا انجام می‌دهد. در حالت سرمایش دمای باد اسپلیت در 30 ثانیه به 18 درجه سانتیگراد می‌رسد. اگر ظرفیت کولر گازی برای متراژ محیط مورد نظر مناسب باشد در مدت کوتاهی روی حالت سرمایش قادر است فضای محیط را به خوبی خنک بکند.

حالت رطوبت زدایی

اگر محیط استفاده کولر گازی مرطوب باشد، می توان دستگاه را روی حالت DRY تنظیم کرد. در این حالت اسپلیت علاوه بر سرمایش محیط، رطوبت آن را نیز از بین می‌برد.

حالت گرمایش

در حالت گرمایش یا HEAT اسپلیت، دستگاه به کل برعکس حالت سرمایش عمل می‌کند و دمای باد کولر گازی در 60 ثانیه به 40 درجه سانتیگراد می‌رسد، اما معمولا درجه دما را بین 25 تا 30 درجه تنظیم می‌کنند تا اجزای دستگاه که اغلب از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند، در اثر گرمای زیاد آسیب نبینند.

حالت اتوماتیک

در حالت اتوماتیک کولر گازی، انتخاب حالت گرمایش یا سرمایش بر عهده خود دستگاه است و دمای محیط را به صورت هوشمند به دمای مطلوب می‌رساند.

نتیجه گیری

حالت های 5 گانه اسپلیت سرد و گرم نشان می‌دهند که این دستگاه، برای استفاده در هر چهار فصل سال مناسب است. با توجه به عملکرد مطلوب این دستگاه برای متعادل کردن دمای محیط، می‌توان گفت که خرید کولر گازی سرد و گرم اصل انتخابی هوشمندانه، مقرون به صرفه و کاربردی برای تهویه مطبوع محیط است.