پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

آرشیو مهر ماه 1401

نکات نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع

کولر گازی حاره ای چیست؟

۱۸ بازديد

کولر های گازی در انواع و مدل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از انواع این کولرها می توانند در شرایط مناسب مختص خودشان، عملکرد خوبی از خود نشان دهند. در این میان، احتمالا کلمه حارّه ای در بین کولرهای گازی و اسپلیت برایتان نا آشنا به نظر می رسد، اما حقیقت این است که کولر گازی حارّه ای یکی از رایج ترین مدل های کولر گازی است که متناسب با شرایط مناطق گرمسیری طراحی و ساخته شده است. مناطق حارّه ای یا گرمسیری شرایط متفاوتی نسبت به مناطق معتدل دارند، از این رو باید برای انتخاب کولر در این مناطق، شرایط و نکات خاصی را در نظر بگیرید. در این مقاله با کولر گازی حارّه ای یا تروپیکال (Tropical) و ویژگی های آن آشنا می‌شوید.

دسته بندی کولر گازی بر اساس شرایط جغرافیایی

برای انتخاب و خرید کولر گازی مناسب با شرایط جغرافیایی و آب و هوای محل زندگی خود، لازم است که با کولر گازی های مختلف مثل انواع کولر گازی ایستاده، دیواری، زمینی، حاره ای و... آشنا باشید. تقسیم بندی کولر های گازی بر اساس شرایط آب و هوایی به شرح زیر است"

معتدل

این اسپلیت ها که با عنوان کولر T1 نیز شناخته می شوند، در مناطق معتدل مثل شهرهای شمالی ایران و در دماهای 18 تا 43 درجه بهترین عملکرد را دارند.

سرد

این کولر های گازی ها با نام کولر T2 شناخته می‌شوند و مناسب استفاده در نواحی سرد هستند. بیشترین بازدهی کولرهای T2 در دماهای 10 تا 35 درجه سانتیگراد است.

حارّه ای یا گرمسیری

بیشترین استفاده کولر گازی های حاره ای یا تروپیکال یا گرمسیری در مناطق جنوبی ایران است؛ چراکه در دمای هوا در فصول گرم سال در بسیاری از این مناطق به بالای 35 درجه می‌رسد و این کولر ها (که با نام T3 نیز شناخته می‌شوند) می توانند عملکرد خوبی در دمای 21 تا 57 درجه داشته باشند.

خصوصیات کولر گازی و اسپلیت های تروپیکال یا حاره ای

همانطور که گفتیم، کولر گازی حاره ای یکی از رایج ترین مدل های کولر گازی است که با برندهای مختلفی تولید می شود و طرفداران بسیاری دارد. برای مثال می توانید به خرید کولر گازی ال جی، گرین و سایر برندها که کولر گازی حاره ای تولید می کنند، اقدام کنید. مهم ترین ویژگی های کولر گازی حاره ای عبارتند از:

  • نوع کمپرسور کولر گازی حاره ای، از مشخصه های بارز آن است که می تواند در دمای بالا عملکرد مطلوبی داشته باشد.
  • طول عمر بالایی دارد و در صورت سرویس مرتب و نگهداری اصولی، می تواند چندین سال نیاز مصرف کنندگان را رفع کند.
  • علاوه بر مناطق گرمسیری، در آب و هوای معتدل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • 3 نوع کمپرسور در ساخت کولر های گازی حاره ای به کار می رود که عبارتند از: کمپرسور های پیستونی، اسکرال (در ظرفیت های بالای 30000 و انواع ایستاده) و روتاری (که در دو نوع معمولی و T3 تولید می‌شوند و مدل T3 در کولر گازی های حاره ای بکار می‌رود).

 

 

نحوه انتخاب و خرید بهترین برج خنک کننده

۱۷ بازديد

برج‌‌‌های‌ خنک‌کننده تبخیر آب ، گرمای تولیدشده‌ توسط یک سیکل‌ را رد کرده و دمای سیال‌ را حدوداً تا دمای حباب‌ رطوبت هوای مکان نصب شدن پایین‌ می‌آورند .به بیان ساده‌تر ، برج‌ خنک‌‌ کننده سیستمی می باشد که از آن برای خنک‌ کردن آب در فرآیندهای سردسازی تجهیزات تهویه مطبوع‌، پالایشگاه‌ها ، نیروگاه‌ها و غیره مصرف می شود.

چگونگی‌ گزینش مناسب ترین برج‌ خنک‌ کننده

انواع برج خنک‌ کننده را می توان‌ از چشم‌انداز های متفاوت به تشریح ذیل دسته بندی کرد:

برج خنک کننده مدار‌ باز : در حقیقت همان برج‌های‌ مرسوم تجهیزات تهویه مطبوع‌ است که سیال‌ ناقل‌ گرما پس از وارد شدن به برج‌ و پاشش روی پکینگ ها (که موجب زیاد شدن میزان ارتباط با جریان هوای داخل برج‌ می گردند) سرد شده و پس از ریختن و تجمع آب در تشتک پایین‌ برج ، به وسیله پمپ مجددا به سیکل‌ تبادل‌ گرما در سیستم‌ تهویه مطبوع‌ باز می شود.

برج خنک کننده مدار بسته : بطور کلی برج های خنک کننده را می توان از دیدگاه موارد زیر بررسی و انتخاب کرد:

  • شکل ظاهری (باتل، مکعبی)
  • جنس بدنه (گالوانیزه، فایبر گلاس، بتنی)
  • نحوه مکش جریان هوا (طبیعی، اجباری)
  • سیستم توزیع آب (نازل، تشتک، بازوهای آبگردان)
  • نوع عملکرد (برج های خنک کننده مدار باز و مدار بسته)
  • نحوه برخورد جریان آب و هوا (جریان متقاطع و جریان مخالف)

نکات انتخاب برج خنک کننده

  • از آنجایی که برج های خنک کننده مانند انواع کولر آبی در محیط های باز و در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستید، پوشش مناسب ژل کت نوپیتل کلیکل (NPG) برای مقاوم سازی بدنه برج در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید الزامی است.
  • با توجه به اینکه تمام قطعات داخلی برج خنک کننده همیشه در تماس مستقیم با آب هستند، برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی قطعات فلزی برج خنک کننده باید دقت کنید که تمامی قطعات اصلی مانند استراکچر و قطعات فرعی (پیچ ها، مهره ها و ...) از فولاد ضدزنگ و یا آهن با روکش گالوانیزه تولید شده باشند.
  • پکینگ های آب داخل برج خنک کننده باید از طرح و جنس مناسب انتخاب شوند. پکینگ ها معمولاً از ورق های PVC یا PP با گرید دارویی آنتی باکتریال و با ضخامت 400 میکرون هستند.
  • برای بالا بردن طول عمر الکترو موتور و کاهش صدای فن در زمان راه اندازی برج های خنک کننده، از بالانس استاتیک و داینامیک فن برج اطمینان کامل حاصل نمایید.
  • زمان سفارش برج های خنک کننده با ظرفیت های بالا بهتر است از سیستم انتقال نیرو مجهز به گیربکس استفاده شود.
  • نصب نردبان جهت دسترسی آسان به بخش های مختلف برج از جمله الکتروموتور و.. و همچنین تعمیر و نگهداری در ظرفیت های بالا الزامی است.