سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

انواع سیستم های تهویه مطبوع کدامند؟

نکات نگهداری از تجهیزات تهویه مطبوع

انواع سیستم های تهویه مطبوع کدامند؟

۲ بازديد
با توجه به اینکه تنوع بالایی در سیستم ها و تجهیزات تهویه مطبوع وجود دارد، همواره انتخاب مناسب ترین سیستم یکی از دغدغه های کارفرمایان و کارشناسان این عرصه بوده است. از این رو در حین انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب باید عوامل متعددی مثل شرایط آب و هوایی، کاربری محیط مورد نظر، مصرف برق، شرایط و امکانات مورد نیاز برای اجرای سیستم (مثل وجود موتورخانه، پاسیو و تراس) و هزینه اولیه خرید تجهیزات در نظر گرفته شوند. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با نحوه انتخاب تجهیزات تهویه مطبوع مناسب خود آشنا شوید.

انواع تجهیزات تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع متنوعی در ایران تولید و عرضه می شوند که بعضی از آنها پر کاربردتر از سایرین هستند. این تجهیزات به طور کلی شمال موارد زیر می شوند:
  • کولر گازی و اسپلیت
  • داکت اسپلیت
  • فن کویل
  • کولر آبی
  • هواساز
  • ایرواشر
  • چیلر تراکمی (هوایی، آبی)
  • مینی چیلر (هوایی)

هر یک از این دستگاه ها ویژگی های مختص به به خود را دارند که در ادامه به شرح ویژگی های فن کویل و کولر آبی می پردازیم.

کولر آبی

یکی از تجهیزات قدیمی و شناخته شده برای خنک سازی محیط، انواع کولرهای آبی هستند که به روش سرمایش تبخیری به خنک سازی، تهویه هوا و افزایش رطوبت محیط مورد نظر می پردازند. کولرهای آبی به علت افزایش رطوبت نسبی محیط فقط مناسب استفاده در مناطق گرم و خشک هستند اما در مناطق شرجی با رطوبت نسبی بالای 40 درصد در تابستان (مانند مناطق شمالی یا جنوبی ایران) اصلا توصیه نمی شوند. از نقاط قوت و مزایای کولر آبی می توان به مصرف برق پایین، قیمت مناسب و نصب و سرویس آسان آن ها اشاره کرد.
کولرهای آبی از نظر جهت هوادهی دارای انواع مختلف روبرو زن، پرتابل، بالازن و حتی کولرهای آبی صنعتی (ظرفیت بالا برای سالن ها) هستند و در برندهای متنوع داخلی مثل کولر آبی انرژی، آبسال و... تولید و عرضه می گردند. امروزه در کولرهای آبی از انواع پدهای سلولزی یا پوشالی استفاده می شود که البته پدهای سلولزی به علل مختلف نسبت به پوشال های سنتی کارآمدتر و بهتر هستند.

دستگاه فن کویل

فن کویل از یک فن دمنده و یک مبدل حرارتی (کویل) تشکیل شده است. فن کویل ها با توجه به نیاز پروژه و محل نصب در انواع و اشکال مختلفی تولید می شوند که عبارتند از فن کویل سقفی توکار و روکار، دیواری، زمینی و کاستی. فن کویل ها همچنین از نظر اجرای لوله کشی به دو نوع دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم می گردند. قیمت فن کویل به نوع و ظرفیت آن بستگی دارد.
این دستگاه ها با اجزا و تجهیزات دیگری مانند فیلتر هوا، بلورفن، الکتروموتور و سینی تقطیر کامل می شوند. در واقع فن کویل نوعی مبدل حرارتی است که در فصل گرما، آب سرد تولیدشده توسط چیلر و در فصل سرما آب گرم تامین شده توسط دیگ موتورخانه یا پکیج گازسوز در داخل کویل مسی آن به گردش در می آید. با مکش هوا به داخل فن کویل و پس از فیلتر شدن از سطح کویل گرم یا سرد عبور کرده و هوای محیط مورد نظر خنک یا گرم می گردد.

کولر گازی و اسپلیت

کولرهای گازی از محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع هستند که از دو بخش شامل یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده اند و به همین دلیل به آنها کولر اسپلیت (Split به معنی دو تکه یا جدا از هم) گفته می شود. کولرهای گازی در انواع کولر گازی ایستاده، دیواری و پرتابل با ظرفیت های متنوع، تحت برندهای مختلف ایرانی و خارجی عرضه می شوند. انتخاب نوع و ظرفیت مناسب کولرگازی بستگی به کاربری و متراژ محیط مورد نظر شما دارد. از این رو بهتر است با کارشناسان و متخصصان این سیستم های سرمایش و گرمایش مشاوره بگیرید.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.